کنکور کارشناسی ارشد و رشته های مرتبط

آیا در بیش از یک رشته برای افزایش شانس قبولی شرکت کنیم اصولی است؟

یکی از دغدغه‌هایی که در این روزها داوطلبان کنکور ارشد دارند این هست که همزمان با ارائه دفترچه‌های ثبت‌نام، آیا در بیش از یک رشته شرکت کنند و ثبت‌نام در رشته‌های شناور رو که قانونا میتونن انتخاب کنند آیا منطقی و اصولی هم هست؟

این موضوع رو که من باز میکنم در حالت کلی برای بالای 90 درصد دانشجوها است و استثناهایی هم وجود دارد (اون هم در شرایط خیلی خیلی خاص!)

یکی از جمله‌هایی که از بچگی به ما خوب اموزش دادند این هست که "دنبال 2 تا خرگوش بکنید آخر هیچکدوم رو نمیتونید بگیرید" این موضوع برای شرایط امتحان هم صادق هست. یعنی شما اگر در دو رشته شرکت کنید قطعا برنامه و استراتژی درستی نیست!

دو نوع رویکرد برای حضور در دو رشته وجود دارد:

1- برای هر دو رشته و درس‌ها و مواد امتحانی پشت کنکورشان مطالعه انجام دهیم : در این حالت زمان مطالعه شما بین دروس دو رشته تقسیم میشه و قطعا سطح تسلط پایین اومده و طبیعتا در فضای رقابتی عقب می افتیم...

2- برای یکی از رشته‌ها بخونیم و فقط به عنوان تست و آزمایش توی رشته دوم شرکت کنیم : در این حالت طبیعتا نباید منتظر هیچ نوع نتیجه‌گیری از رشته دوم باشیم؟! چون توی اون رشته کلی داوطلب هستند که زحمت کشیدند و کلی تسلط دارند و قطعا نتیجه رو اونها میگیرند. تو این حالت سر جلسه آزمون آزمایشی چند تا اتفاق می افته، یکی اینکه یک روز خودتون رو خسته کردید، یکی اینکه اگر امتحان سخت باشه با استرس برای امتحان بعدی شب امتحان اصلی خوابتون نمیبره، یا اینکه اگر امتحان آسون باشه خیلی خوشحال میرید سر جلسه امتحان اصلی و اگر اون سخت باشه کلا به هم میریزید! در کل وقتی برای امتحان دوم مطالعه ای نداشتید پس صرف حضور در جلسه اش هیچ ارزش افزوده ای نداره.

 

سوال) آیا در رشته‌هایی که دفترچه یکسان دارند و در یکی دو درس با هم اختلاف دارند هم این کار رو نکنیم ؟

دقیقا همین طور است. این کار اصلا اصولی و منطقی نیست. شما باید زمان دفترچه رو بین دروس غیر مشترک تقسیم کنید که مدیریت زمانش خیلی سخته و با توجه به اینکه در کنکور ارشد هر یک سوال کلی تاثیرگزاری در رتبه بندی داره، پس زمان رو به صورت تمام وقت برای یک گرایش درست تر و اصولی‌تر هست ...

 

جمع بندی : در بیش از یک رشته (چه شناور چه غیر شناور) ثبت نام نکنید و اصل تمرکز رو فراموش نکنید ...