مطالعه اصولی دروس ریاضی

مشکل اساسی اکثر ما یادگیریی مفاهیم نیست، مشکل مهم ما عدم تسلط و اشراف کافی روی مفاهیم برای پاسخ دهی به سوالات هست. در واقع مشکلی که در تست زنی وجود داره این هست که داوطلب‌ سوالات رو به چشم خودشون آشنا میدونه ولی نمیدونه دقیقا باید از کجا برای حلش شروع کنه !!!

درس ریاضی جزء دروس مفهومی محاسباتی محسوب میشه که برای تسلط  به مفاهیمش باید شیوه خاصی رو در مطالعه اش رعایت کنیم. در زیر به چند نکته اشاره میکنیم:

 1- رعایت کردن پیش نیازها (فصول ابتدایی هر کتاب پیش نیاز اون کتاب هستند و نیز کتاب ریاضی1 پیش نیاز ریاضی2 هست) اگر شما مفاهیم ابتدایی تابع و حد و مشتق رو خوب بخونید و مسلط بشید مفاهیم انتگرال و سری براتون خیلی ساده‌تر میشه یا اگر مشتق رو از ریاضی1 خوب بخونید توابع چند متغیره ریاضی2 براتون شوخی میشه یا اگر انتگرال رو خوب باشید انتگرال چندگانه و حتی انتگرال خط و سطح هم به مراتب ساده‌تر خواهند بود.

 2- مطالعه کلیات مطالب در دور اول به همراه تست ولی این تعداد تست باید خیلی محدود باشه مثلا از هر زیر فصل، تنها تست‌های آموزشی درون متن درس برای دور اول کافی هست. (چون فرآیند بلند مدت هست و باید حافظه بلند مدت با دورهای مطالعه ومرورهای بعدی تقویت شود نه اینکه از هر زیر فصل همان ابتدا 100 تست زده شود و بعد از 1 ماه هیچ چیزی از آن در خاطرمان نماند و زمان را کشته باشیم).

 3- افزایش تعداد تست بعد از دور اول مطالعه در دورهای دوم و سوم به صورت طبقه‌بندی: بعد از مطالعه دور اول که با سرعت بالا و تمرکز روی کلیات بود، در دورهای دوم و سوم تلاش شود که جزییات بیشتری رو به دایره اطلاعاتمون اضافه کنیم و لازمه این کار، حل تست‌های طبقه‌بندی و تعداد تست بیشتر از هر فصل هست.

4- خلاصه برداری: پیشنهاد می‌شود از دور دوم به بعد به تدریج بر روی برگه‌‌ای به صورت منظم تلاش به جمع‌بندی و خلاصه‌نویسی مطالب شود.

 5- جمع بندی با کمک تستهای جامع: در ادامه بعد از 3 بار مرور مطالب نوبت به جمع‌بندی مطالب می‌رسه که در این موقع شما تقریبا 1ماه تا آزمون فاصله دارید، که با کار کردن بر روی تست‌های جامع، تلاش میکنید مطالب رو جمع بندی کنید.

6- ساعت مطالعه دروس ریاضی: یک موضوع مهم در مطالعه ریاضی تعداد ساعت مستمر مطالعه است! برای مطالعه ریاضی در یک روز بین 3 تا 5 ساعت به صورت مستمر وقت گذاشته شود. یعنی اگر شما 2 ساعت ریاضی بخونید و بعد مطالعه رو متوقف کرده و به روزهای بعد موکول کنید انگار چیز خاصی نخوندید! چون مطالب رو تثبیت نکردید. مطالعه 3 یا 4 ساعت ریاضی معادل این هست که شما در ساعت سوم به بعد تازه مطالب دو ساعت قبل رو تثبیت کردید و مطالب ساعت سوم رو هم به این مجموعه اضافه کردید.

7- ارزیابی منظم و مناسب: برای بررسی وضعیت و روند مطالعاتی خود حتما از خودتون آزمون‌های منسجم بگیرید، تا هم ارزیابی درستی از روندتون داشته باشید و هم سیستم پاداش‌دهی ذهن رو رعایت کرده باشید.

 

 جمله آخر: اصولا داشتن ذهن چارچوبمند و آماده در ریاضی کار بسیار زمان بر و فرآیند سنگینی هست. داشتن صبر در مطالعه ریاضی از شروط و لازمه‌های اساسی رسیدن به تسلط در این درس هست و کاملا از جنس زمان هست. پیشنهاد می‌شود اگر واقعا به دنبال تحول در سطح ریاضی تون هستید یک فرآیند چند ماهه رو تو ذهنتون داشته باشید.


 

آشنایی با سرفصل دروس:

- ریاضی عمومی 1

- ریاضی عمومی 2

- ریاضیات پایه

منابع پیشنهادی:

- کتاب درس و تست ریاضی عمومی 1

- کتاب درس و تست ریاضی عمومی 2

- کتاب تست و جمع‌بندی ریاضی عمومی 1

- کتاب تست و جمع‌بندی ریاضی عمومی 2