زمان لازم برای مطالعه این مطلب : 3 دقیقه 

بودجه بندی و سهم فصول ریاضی عمومی ۱ و ۲ رشته مهندسی عمران در کنکور کارشناسی ارشد

ریاضی عمومی1و2 کنکور ارشد عمران

تا قبل از کنکور 89 آزمون ارشد رشته عمران تنها 6درس اصلی داشت که شامل ریاضیات، تحلیل سازه، مقاومت مصالح، زبان، مکانیک خاک و مکانیک سیالات بود. از آن سال با تغییری که در آزمون رشته عمران اتفاق افتاد دروس متنوع تخصصی دیگری نیز به کنکور ارشد عمران اضافه شد. دروس جدید که شامل پی، هیدرولیک، راه‌سازی و روسازی و فولاد و بتن بودند باعث شدند که تمرکز داوطلبان رشته عمران روی تعداد بیشتری دروس امتحانی پخش گردد. به این ترتیب بود که درس ریاضی عمومی1و2 که 10 سوال از 15 سوال دروس ریاضیات را دارد تبدیل به یک درس درجه دوم در کنکور ارشد عمران برای داوطلبان عمرانی شود و کمتر به آن بپردازند. همین امر سبب شده میانگین درصد این درس هر سال زیر صفر هست! میانگین منفی برای درس ریاضی رشته عمران سبب شده تراز درس ریاضی در رشته عمران خیلی بالاتر از سایر دروس باشد. یعنی داوطلب با کسب یک درصد مشابه در مثلا درس راه سازی و ریاضی، تراز به مراتب بالاتری از این نمره در درس ریاضی خواهد داشت. لذا در همین ابتدای مقاله توصیه اکید ما برای کسب رتبه خوب در رشته عمران این است که زمان گذاشتن روی درس ریاضی رو از جنس سرمایه گذاری ببینیم نه از جنس هزینه کردن.

 

توضیحات استاد شکرزاد درباره ریاضی عمومی 1و2 رشته عمران در مقطع ارشد:

در کنکور رشته عمران، هر ساله 15 سوال از دروس ریاضیات مطرح می‌شود که هر کدام از کتاب‌های ریاضی عمومی1، ریاضی عمومی2 و معادلات دیفرانسیل سهم 5 سوالی دارند. عموما به دلیل اینکه پایه خیلی از مفاهیم دروس تخصصی عمران در درس ریاضیات است اهمیت این درس دو چندان می‌شود. ترتیب این دروس به این صورت است که ریاضی2 و معادلات هر دو به درس ریاضی1 وابسته‌اند و ریاضی1 پیش‌نیاز آن‌ها محسوب می‌شود.

از مفاهیم ریاضی1 در کنکور ارشد عمران 5 سوال مطرح می‌شود که با بررسی داده‌های تاریخی مربوط به کنکورهای دهه 90متوجه می‌شویم به طور متوسط فصل "انتگرال و کاربردهای انتگرال" 2 سوال دارد و فصول "مشتق و کاربرد" و "اعداد مختلط" و "دنباله و سری" هر کدام 1 سوال دارند.این اطلاعات را می‌توانید در جدول بودجه‌بندی سوالات ریاضی رشته عمران که در ادامه آمده مشاهده کنید.

از مفاهیم ریاضی2 در کنکور ارشد عمران 5 سوال مطرح می‌شود که اگر به اطلاعات بودجه بندی فصول در دهه 90 نگاهی بندازیم متوجه می‌شویم که به طور متوسط 1 سوال از فصل "توابع چندمتغیره" و 2 سوال از هر کدام از دو فصل "انتگرال چندگانه" و "انتگرال خط و سطح" مطرح می‌شود.

در تحلیل داده‌ها باید میانگین را در روند مشاهده کنیم و نباید به صورت نقطه‌ای تنها یک سال خاص را ملاک قرار دهیم.

بودجه بندی سوالات ریاضی عمران از 90 تا 98 در کنکور کارشناسی ارشد

البته تاکید می‌شود که توضیحات فوق به این معنی نیست که یکسری از فصول را رها کنیم و تنها روی فصول پر تست وقت بگذاریم. در درس ریاضی رعایت پیش‌نیازی اهمیت دارد لذا لازم است در دورهای اولیه مطالعه تمامی فصول مطالعه شده و بعد از آشنایی با همه مفاهیم حدودا 2 ماه مانده به آزمون تنها روی فصول پرتست وقت بگذاریم. این روش بهینه مطالعه ریاضی عمومی1و2 برای رشته عمران است.