زمان لازم برای مطالعه این مطلب : 3 دقیقه 

 MBA ریاضی عمومی یک و دو کنکور کارشناسی ارشد

ریاضی عمومی MBA

همانطور که می‌دانیم از سال 1380 رشته MBA به طور رسمی به رشته‌های کارشناسی ارشد مورد تایید وزارت علوم اضافه شده است. یکی از دغدغه‌های اصلی پایه‌گذاران رشته MBA در ایران (که کادر هیئت علمی و اساتید دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف بوده‌اند) این است که افراد را جدای از اینکه در دروس اساسی ریاضی، زبان و جی مت ارزیابی کنند، از داوطلب‌ها می‌خواهند که قبل از ورود به دانشگاه (با کمک درس ریاضی عمومی 1و2 دانش و مهارت خود را در مفاهیم ریاضی (که بیس اصلی دروس مالی و اقتصادی است)، با کمک درس زبان تخصصی مدیریت، دانش عمومی و تخصصی زبان (که تمام منابع دانشگاه به صورت زبان اصلی ارائه می‌شود و یکی از اصلی‌ترین نیازهای یک مدیر قوی است)  و با کمک آزمون جی مت، تفکر انتقادی (Critical Thinking) ) خود را تقویت نمایند. بر این اساس درس ریاضی عمومی 1و2 نه تنها به دلیل اینکه در آزمون این رشته 3 درس بیشتر وجود ندارد، اهمیت ویژه پیدا میکند بلکه به دلیل اینکه در دانشگاه به مفاهیم و نوع نگرشی که در این درس به حل مسائل پیدا میکنیم این اهمیت تشدید می‌شود.

 

 

درس ریاضی عمومی در رشته MBA شامل 2 کتاب ریاضی عمومی 1 و ریاضی عمومی 2 رشته‌های فنی مهندسی است. این درس معادل همان ریاضی 1و2و3 رشته‌های علوم پایه مانند رشته ریاضی است که در آزمون MBA ضریب 2 دارد و  در دفترچه دومین درس است و از آن 30 سوال مطرح می‌شود.
بررسی 10 سال اخیر سوالات ریاضی آزمون MBA نشان می‌دهد، به طور متوسط 15 سوال از هر کتاب آمده است.
سطح سوالات ریاضی این آزمون نسبت به سایر رشته‌های فنی مهندسی به خصوص مهندسی عمران و مکانیک ساده‌تر است. (به مقاله دسته‌بندی رشته‌ها بر اساس سطح سوالات ریاضی مراجعه شود).
فصول انتگرال و کاربردها، مشتق و کاربردها، توابع چند متغیره و انتگرال خط و سطح بیشترین سهم تعدادی را در سوالات ریاضی رشته MBA دارند.
در مجموع به ترتیب از فصول انتگرال خط و سطح، توابع چندمتغیره، انتگرال و کاربردها، مشتق و کاربردها، انتگرال چندگانه، دنباله و سری و اعداد مختلط بیشترین سوالات در آزمون مطرح می‌شود. فصول حد، پیوستگی و مجانب، توابع برداری و رویه‌های سه‌بعدی، تابع، هندسه تحلیلی و جبرخطی و مختصات قطبی، کمترین تعداد سوال را دارند.


بودجه بندی سوالات ریاضی عمومی MBA در دهه 90

 

برنامه‌ریزی مطالعاتی جهت تخصیص زمان به هر یک از فصول یاد شده بر اساس نیاز هر فصل، باید به این ترتیب باشد که در ابتدای شروع مطالعه همه فصول با کیفیت خوب مطالعه شوند حتی بهتر است 2 یا 3 بار تمام فصول مرور شوند (چون فصول کم اهمیت از نظر تعداد سوال، پیش‌نیاز فصول دیگر هستند) سپس در مراحل پایانی مطالعه (نزدیک به امتحان) می‎توانیم زمان خود را به فصول پرتست اختصاص دهیم و فصول کم‌تست را دیگر مطالعه نکنیم.
اهمیت فصل مشتق و کاربرد، انتگرال و کاربرد و توابع چندمتغیره به این دلیل است که این فصول در دانشگاه در مقطع ارشد بسیار کاربردی خواهند بود. این فصول در درس اقتصاد خرد و کلان بسیار مفصل، کاربرد دارد.

تحلیل سوالات ریاضی عمومی 1و2 رشته MBA دهه 90:
به استثنای کنکور 91 که به طور اتفاقی یک سوال از مفاهیم آنالیز ترکیبی (اصل شمارش) داده شده بود که مربوط ریاضی عمومی نیست و کنکور 95 که 3 سوال معادلات دیفرانسیل اشتباهاً داده شده بود، هر سال در آزمون MBA  ارشد 30  سوال مطرح شده است که به طور متوسط سهم هر دو کتاب 50 50 بوده است. با بررسی روند تغییرات نوع سوالات و سهم فصول در آزمون‌های دهه 90 می‌توانیم به این نتیجه برسیم که اهمیت سوالات ریاضی 2 در حال بیشتر شدن است (قبلا حدود 40 درصد سوالات بودند و در حال حاضر 50درصد) اهمیت فصل انتگرال خط و سطح، انتگرال چندگانه و دنباله و سری در حال بیشتر شدن است. سطح کیفی و سختی سوالات هم یک روند ثابتی را دارد.

در امتحان سال‌های اخیر رشته MBA، به طور متوسط 3 سوال دشوار، 15 سوال متوسط و 12 سوال ساده در درس ریاضی1و2 دیده می‌شود. به هرحال چون در این آزمون 30 سوال مطرح می‌شوددست طراح برای انتخاب قسمت‌ها و سرفصل‌های متنوع باز است لذا لازم است جزییات هر دو کتاب ریاضی 1و2 قبل از آزمون با دقت بالا مطالعه شود.