معرفی رشته MBA

معرفی رشته:

 دوره کارشناسی ارشد مدیریت سازمان که معادل Master of Business Administration)MBA ) است به منظور پرورش مدیران کارآمد برای اداره سازمانهای اقتصادی - اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است.


 MBA در ایران:

  رشته MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پیداست تنها مدیریت بازرگانی نیست. از آنجا که در ایران آموزش مدیریت به سه شاخه اصلی بازرگانی، صنعتی و دولتی تقسیم می شود برای اکثر متقاضیان این گمان پیش می آید که MBA تنها در برگیرنده مباحث مدیریت بازرگانی است و به طور مثال برای مدیریت صنعتی باید به سراغ رشته دیگری رفت در حالی که این تصور کاملا اشتباه است.

MBA مدیریت Business در سطح ارشد(MASTER) است و Business یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل می شود و به صورت مکرر اتفاق می افتد.
برای رشته MBA حدود 30 گرایش مختلف در کشورهای مختلف تعریف شده است. اما چهار گرایش اصلی این رشته که تقریبا در همه دانشگاه ها تدریس می شوند به شرح زیر است:


1- بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing )
2- مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی ( Finance )
3- مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه ( Operation )
4- مدیریت منابع انسانی ( Human Resources )

 امروزه حتی MBA با گرایش هایی مانند "تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات(IT)" نیز ارائه می شود که نشان از انعطاف پذیری بالا و نیاز روز افزون به فارغ التحصیلان این رشته است.
متاسفانه امروزه بسیاری بدون توجه به محتوای MBA آن را با نام مدیریت سازمان می شناسند و تنها به بخش بسیار کوچکی از اهدافی که در این دوره بررسی می شود می پردازند. اگر بخواهیم تعریفی دقیقتر از اهداف MBA داشته باشیم باید توجه داشت که هدف این دوره پذیرش فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی در رشته های مختلف به خصوص رشته های فنی و مهندسی و پرورش افرادی است که قادر باشند در زمینه های ذیل انجام وظیفه نمایند:

(1) اداره و راهبری مؤثر و کارآمد سازمان یا یک بخش تخصصی از آن نظیر بخش های تولیدی، بازاریابی و فروش، اطلاعات و مالی
(2) ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان
(3) طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت
(4) کارآفرینی با ایجاد فعالیت های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید
(5) ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مزبور به مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی

افرادیکه در این دوره پذیرفته می شوند، حداقل دوره کارشناسی را در یکی از رشته های دانشگاهی گذرانده و با حوزه تخصصی دوره کارشناسی آشنائی پیدا کرده اند. این افراد پس از فرا گرفتن دانش مدیریت و تمرین مهارتهای مدیریتی در این دوره، نیروهای ارزنده ای خواهند شد که می توانند با ترکیب دانش تخصصی و مدیریتی خود در جهت تحقق هدفهای بالا نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند.


 

 گرایش‌های MBA‌در مقطع ارشد:
1- استراتژی        2- بازاریابی          3- مالی           4- فناوری          5- عمیلیات و زنجیره تامین         6- سیستمهای اطلاعاتی و فن آوری اطلاعات      8- مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی         


 دروس امتحانی کنکور MBA به همراه ضرایب:

تقریباً  مشابه نحوه ارزیابی دانشگاه‌های بین‌المللی که اصولاً فقط نمره GMAT یا GRE و نمره زبان یعنی TOEFL یا IELTS افراد را می‌خواهند، در کنکور MBA نیز تنها نمرات اصلی داوطلب مطرح است و دروس تخصصی در این رشته وجود ندارد. دروس امتحانی این رشته عبارتند از:

1- GMAT -  با 40 سوال  و ضریب 2  : آزمونی است که به سنجش مهارت‌های داوطلب از جمله سرعت عمل، سرعت انتقال مفاهیم، قدرت تجزیه و تحلیل و درک از مطالب می‌پردازد.

2- ریاضی - با  30 سوال و ضریب  2 : این درس شامل ریاضیات عمومی 1و  ریاضیات عمومی 2 رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه است که در کارشناسی داشته اند.

3- زبان - با 60سوال و ضریب 1 : آزمون این درس به صورت زبان تحصصی مدیریت نیست و یک آزمون عمومی است و سطح سوالات در حد تافل هست.

مشخص است که وجود درسی مانند ریاضی عمومی 1و2 درآزمون MBA،  این هشدار را می‌دهد که داوطلبانی به سراغ این رشته بیایند که لزوماً پایه ریاضیات قوی‌تری دارند.

 


 لیست دانشگاه‌های پذیرنده رشته MBA در ایران :

 
سایر دانشگاه‌ها دانشگاه‌های دولتی شهرستان دانشگاه‌های دولتی تهران
پردیس تهران امام خمینی قزوین صنعتی شریف
پردیس امیرکبیر تبریز صنعتی امیرکبیر
پردیس خوارزمی سمنان تهران

پردیس علامه طباطبایی

شاهرود خواجه نصیر
پردیس  تبریز کردستان  - سنندج
علم و صنعت  - به جزء سال 94
غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران محقق اردبیلی - اردبیل خوارزمی
غیرانتفاعی خاتم تهران  کاشان الزهرا  - فقط خانم
غیرانتفاعی علوم و فنون بابل شهید باهنر کرمان مالک اشتر
غیرانتفاعی نبی اکرم تبریز فردوسی مشهد  پردیس علامه طباطبایی
غیرانتفاعی روزبهان ساری یزد   شهید بهشتی

پیام نور واحدهای تهران و شهرستان

اصفهان  

مجازی دانشگاه‌های تهران و شهرستان

هرمزگان - بندرعباس  
  کردستان - سنندج   
  مازندران - بابلسر  

 


اطلاعات رشتهMBA مطالب مرتبط:

ظرفیت پذیرش ارشد MBA جدول تغییرات ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در مقطع ارشد رشته MBA از 91 تا 95

نمونه کارنامه داوطلبان MBA نمونه کارنامه داوطلبان حاضر در آزمون MBA ارشد 95